Tekst: Gerd Snoen Foto: Gerd og Jørgen Snoen
Bobil og Caravan magasinet, nr 4 September 2020

Campingtur fra 2008: Fredrikstad—Nordkapp—Fredrikstad

På oppfordring vil jeg dele litt fra vår tur fra Fredrikstad til Nordkapp, en reise som vi gjorde i 2008. Selv om jeg er født og oppvokst i Nord-Norge hadde jeg aldri før vært i Finnmark fylke. Nå skulle det endelig skje.

Kursen ble satt nordover og målet var toppen, – Nordkapp. Planen var å kjøre nordover gjennom Sverige og Finland, så første etappe gikk over Ørje, Örebro og Gävle til Skärså, en idyll på Sveriges østkyst, like nord for Söderhamn. Vi tok inn på en naturcamping, der campingtomtene var plassert rundt omkring i skogen. Litt annerledes enn vi er vant til.

Campingtur i regnvær

Fra Skärså kjørte vi til Umeå. Vi hadde et voldsomt regnvær underveis, noe også campingplassen bar preg av. Jeg hadde glemt støvlene hjemme, og sandalene holdt ikke vannet ute særlig lenge. Men tross i våte sokker kom vi oss da på plass. Det viste seg at frontruta i campingvogna ikke holdt vannet ute stort bedre enn sandalene mine, dermed ble det gjort forsøk på å tette ruta hos en forhandler i Umeå, før turen kunne fortsette. Neste mål var Överkalix, like sør for polarsirkelen. Underveis stoppa vi ved turistinformasjonen i Jävre, et litt spesielt sted med gjennomført interiør fra ca 1960. Vel framme i Överkalix, tok vi inn på Artic Hotell og camping i et øsende regnvær. Jeg manglet fortsatt støvler, så det ble flere våte sokker. Regnet ga seg imidlertid utover kvelden, sånn at vi fikk rusla en tur og sett oss litt om på stedet. Vi fant også en skobutikk der jeg neste morgen fikk handla støvler før turen gikk videre.

Læstadianermuseet

I Pajala fikk vi med oss en omvisning på Læstadianermuseet, før vi kryssa grensen til Finland ved Kolari. En og annen rein møtte vi langs etter veien, og vi stoppa ved et enormt suvenirutsalg og kjøpte med oss noen minner fra finsk Lappland før det bar over til Norge, Finnmark og Kautokeino. Det var fint vær og ganske vindstille da vi kom til campingplassen, og en myriade med mygg. Vi kom oss på plass, men Jørgen måtte sitte alene ute og grille middag sammen med myggen.

Juhls sølvsmie

I Kautokeino tok vi oss en dag ekstra for å se oss litt om. Vi besøkte Juhls sølvsmie, som er Finnmarks største, eldste, og som kunne feire 50 års jubileum året etter. Vi var også en tur i Kautokeino kirke, med en kirkegård litt utenom det vanlige. Gravstedene sto ikke på geledd som vi vi er vant med, men var plassert her og der innimellom krattskogen, sikkert av praktiske årsaker. Om kvelden var det samling i en stor Lávvu midt på campingplassen, der en same serverte kaffe rundt bålet, og fortalte om samenes historie. Vi lærte en hel del, og fikk kanskje et litt annet syn på vår urbefolkning. I Karasjok var vi innom Sameting-huset, og vi besøkte Sápmi-temapark.

Militærminner

Porsangermoen, der Jørgen avtjente mesteparten av sin førstegangstjeneste, ble passert i sakte fart. Videre gjennom Lakselv, før vi endte på Russenes camping i Olderfjord, som skulle være utgangspunkt for vår Nordkapp-ekspedisjon. Været hadde vært bra siden vi forlot Överkalix, så etter å ha konferert med resepsjonen på campingen starta vi mot Nordkapp samme kveld. Etter en tur innom i Honningsvåg, og etter å ha betalt oss gjennom tunellen og inn på Nordkapp-platået var vi endelig ved målet i nitiden om kvelden. Håpet om å se midnattssolen var allerede forsvunnet for flere mil siden, men maken til tåke…. Det var ikke mye vi fikk sett av omgivelsene, men vi har vært der.

Tåkesikt

Flere suvenirer ble innkjøpt, og det var mye annet å se på selv om utsikten manglet. Dagen etter tok vi en tur til Hammerfest. Og etter lunsj på Peppes kjørte vi opp til fjellstua og fikk en fantastisk utsikt over byen med omegn. Samme kveld dro vi på fisketur. Fikk en del småsei, og Jørgen fiska også en måke. Det gikk bra med fuglen, men den bet godt fra seg. Vel tilbake på campingen ble det småsei med rømme, flatbrød og god drikke til nattmat. Nyyyydelig. Fortsatt hadde vi ikke sett noe særlig til Finnmarksvidda som jeg hadde forestilt meg den, med store åpne vidder uten noe særlig med vegetasjon. Det fikk vi nå, da kursen ble satt sørover igjen. Over Skaidi og Sennalandet, mot Alta.

Helleristninger i Alta

Vi tok en stopp i Alta, der vi besøkte museet og så på alle helleristningene, før vi nådde dagens mål som var Sandvågen camping på Skjervøy. En fiskecamp med et minimum av fasiliteter, men helt grei å overnatte på, og med fin utsikt over Hurtigrutas ut og innseiling to ganger i døgnet. Neste dag lot vi campingvogna stå igjen og tok ferja over til Arnøy. Det ble en utrolig flott dag, med nydelig vær, fisketur, og fersk fisk til middag i fantastiske omgivelser. På vei mot Tromsø fikk vi punktering på campingvogna. Heldigvis har vi alltid reservehjul med, så etter et kort stopp med hjulbytte, kunne vi fortsette til Ramfjord Caravan, der vi fikk god hjelp til å finne en dekkforhandler hvor vi kunne kjøpe nye dekk.

Biff på «Skarven»

Vi tok inn på Tromsø camping, før vi dro inn til «Skarven» og spiste ett nydelig biffmåltid. Neste morgen var vi en tur innom i Øl-hallen og Ishavskatedralen før vi igjen hekta på campingvogna. Lian Caravan i Målselv ble vårt tredje verkstedbesøk denne ferien. Der ble det lagt på mer tetningsmasse rundt frontruta, så nå var lekkasje-problemet ute av verden, trodde vi. På Ballangen camping spiste vi utendørs for første gang denne ferien. Nå gikk turen til Mo i Rana, med noen dagers besøk hos familie og venner. Derfra tok vi en tur til Polarcamp på Hilstad. For oss, en idyll på Helgelandskysten, hvor vi fikk noen fantastiske dager i godt selskap, og hvor vi noen år senere fikk fast plass for campingvogn og spikertelt. Veien videre gikk over grensen til Sverige og Dorotea, til reklamasjonsavdelingen hos Solifer/Polar-fabrikken der et nytt lokk til gasskassen ventet på oss. Underveis dit fikk vi igjen en solid regnskur, og… frontruta lakk fortsatt.

Verkstedbesøk

På verkstedet hos Solifer/Polar ble vi godt mottatt og fikk skifta både lokk og frontrute, pluss Alde-panel. Bank i bordet, det regna ikke inn etterpå. Vi svingte så over til Norge igjen, over Storlien og til Steinkjer der vi avslutta ferien på Steinkjerfestivalen med Deep Purple, «live on stage». Fantastisk. Etter en siste overnatting på Elstad camping i Gudbrandsdalen våkna vi opp til flatt dekk på bilen. Men dårlig vær, to punkteringer og fire verkstedbesøk rokker ikke opplevelsen av en fantastisk ferietur.

La oss tipse deg

Registrer deg her og motta varsel når vi publiserer enda mer spennende lesestoff.

Vår samarbeidspartner

Gjennom vårt flotte samarbeid med Norsk Bobil og Caravan Club kan vi publisere spennende artikler som utgis i deres medlemsblad. Artiklene fra NBCC vil først være tilgjengelig digitalt en stund etter at medlemsmagasinet er distribuert. Medlemsbladet samt en rekke andre fordeler kan du enkelt sikre deg ved å bli medlem hos Norges største og eldste interesseorganisasjon for deg med bobil eller campingvogn.